آموزش گام به گام  
ایجاد Feature Template 

این آموزش feature template را معرفی کرده و نحوه ایجاد، به روزرسانی و کاربرد آن‌ها را نشان می‌دهد.

ArcGIS for Desktop از feature template برای ایجاد و به روزرسانی داده‌های مکانی استفاده می‌کند. این template به مدیریت نماد شناسی کمک می‌کنند و ویژگی‌های انتخابی را به طور موثر جمع آوری می‌کند. Feature template معمولاً قبل از edit session ایجاد می‌شوند و اغلب از نمادشناسی لایه از پیش تعریف‌ شده نمایش ‌داده‌ شده در ‏TOC استفاده می‌کنند.​ ​

Feature template، اطلاعات مورد استفاده برای ایجاد یک feature، از جمله ابزار ساخت پیش‌فرض، attribute انتخاب‌ شده، و قوانین ذخیره سازی را تعریف می‌کنند. Template شامل نام کاربر تعریف‌ شده، توضیح و برچسب‌های مفید هستند. پس از ایجاد، template‌ در پرونده لایه مورد نظر ذخیره می‌شوند.

Feature Template با عملکرد مناسب

feature template ساخته شده و مدیریت ‌شده عملکرد خوبی دارند، اما باید قوانین استفاده از آن‌ها را درک کنید.

اولین گام هنگام ایجاد یک feature template معمولاً شامل شروع edit session و بارگذاری پنجره Create Features است. اغلب، لایه ویرایش در پنجره Create Features ظاهر نمی‌شود، که باعث سردرگمی می‌شود. یک template ممکن است ظاهر نشود چون:

  • لایه یا گروه آن قابل‌ مشاهده نیست. (not visible)
  • محدوده مقیاس قابل ‌مشاهده لایه فراتر از مقیاس فعلی نقشه است.
  • این لایه یک parcel fabric dataset است.
  • لایه دارای یک query کاربردی است، و feature template پیش‌فرض با query مطابقت ندارد. این معمول ‌ترین دلیل است. ​

بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات template این است که ابتدا query تعریفی را ایجاد کرده، هر گونه template قدیمی را پاک کرده، و یک template جدید برای داده‌های query ایجاد کنیم. ​

شروع کار

این بخشی از مجموعه تمرینی Battle Mountain , Nevada است که مورد استفاده قرار گرفته ‌است. در این بخش توضیح داده می‌شود که چگونه می‌توان feature template را برای داده‌های زمین‌شناسی و توپوگرافی شامل گسل‌ها، هیدرولوژی، رخدادهای معدنی و سنگ بستر ایجاد، به روز رسانی، مدیریت و استفاده کرد. ​

داده‌ها را از این قسمت دانلود کنید. (حجم: 2.72 مگابایت) و استخراج کنید.

1. برنامه ArcMap را باز کنید و به پوشه Battle _ Mountain08 بروید و Antler _ Peak _ 01.mxd را باز کنید. 

(اگر برنامه ArcMap را ندارید، می‌توانید آخرین نسخه را از این صفحه دریافت کنید.)

2. لایه‌های داده را بررسی کرده و به attribute table آن‌ها نگاه کنید. تمام لایه‌ها را باز کنید و روشن و خاموش کنید (turn on/off ). طرح‌های برچسب گذاری را بررسی کنید.

3. لایه‌های داده را بررسی کرده و به attribute table آن‌ها نگاه کنید. تمام لایه‌ها را باز کنید و روشن و خاموش کنید (turn on/off ). طرح‌های برچسب گذاری را بررسی کنید. ​از منوی standard، مسیر File > Map Document Properties را اجرا کنید. فیلدهای descriptive که شامل title , summary و description هستند را کامل کنید. نام خود را در قسمت Author و قسمت tags عبارت Antler Peak , Geology را وارد کنید. ​قسمت default database به Battle_Mountain08\GDBFiles\Antler Peak.gdb تنظیم و تیک pathnames را فعال کنید. 

geodatabase شامل تمام داده‌های مربوط به این تمرین به جز یک تصویر زمین مرجع شده است، که Battle_Mountain08\JPGFiles ذخیره شده ‌است. از آنجا که آموزش ویرایش نسبتاً ساده است، تنها از یک geodatabase برای ذخیره تمام داده‌های برداری استفاده می‌شود. در editing session تنها shapefile ذخیره‌ شده در یک پوشه مشترک یا feature classe درون geodatabase انتخابی را می توان ویرایش کرد.

آماده‌سازی لایه‌های داده

با بررسی تمام لایه‌های نقشه شروع کنید. ​

1. بر روی لایه Bedrock Geology کلیک راست کرده و Data > View Item Description را انتخاب کنید تا attribution ببینید. 

2. attribute table را برای همه جدول ویژگی را برای لایه All Faults باز کنید و در فیلد [‏ F _ TYPE ]‏ به ترتیب صعودی مرتب کنید.​ توجه داشته باشید که نوع آن‌ها عبارتند از: Faults Certain , Faults Concealed , Faults Inferred و Thrust Fault Certain.

تمام attribute table ببندید. ​

3. در TOC روی لایه All Faults راست کلیک کرده و Copy را انتخاب کنید. روی اسم data frame راست کلیک و Paste Layers را دوبار انتخاب کنید. هر سه لایه All Faults انتخاب و به گروه تبدیل کنید. اسم گروه را Faults Group تغییر دهید. اسم اولین کپی را به Thrust Faults، دومین کپی را به Normal Faults تغییر دهید. لایه All Faults بدون تغییر و خاموش کنید.

4. روی لایه Thrust Faults دوبار کلیک کرده و Properties و زبانه Definition Query را انتخاب کنید. Query Builder را انتخاب تا F_TYPE = ‘Thrust Fault-Certain’ را بنویسید. سپس OK و Apply را انتخاب کنید.

5. روی لایه Thrust Faults دوبار کلیک کرده و Properties و زبانه Symbology را انتخاب کنید. از بخش show قسمت Categories > Unique Values انتخاب کرده و Value Field به F_TYPE تنظیم کنید. روی دکمه Add All Values کلیک کنید و روی default symbol دوبار کلیک کنید.

6. از  window > search عبارت thrust fault certain را تایپ کنید و All انتخاب و روی Search کلیک کنید. 6 نماد نمایش داده می شود. Thrust Fault انتخاب و OK کنید تا symbology مشخص شود. 

7. پروژه را Save کنید.

این نمادها شامل 24K Style هستند. با دقت ایجاد تا با مجموعه نمادهای زمین شناسی که توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده و سایر سازمان‌ها مطابقت داشته باشند.

بررسی جهت نماد

تصور کنید وقتی faulted block اغلب بر روی block دیگر با زاویه کم سوار می‌شوند چه اتفاقی می‌افتد. این نمادها که به صورت مثلث‌ها (‏یا قله‌ها)‏ برجسته شده‌اند، باید به جهتی اشاره کنند که سنگ‌های پوشاننده از آن آمده‌اند. گام بعدی این است که یک نقشه را بار کنید تا ببینید درست است یا نه. ​

به \Battle_Mountain08\JPGFiles رفته و Thrust_Fault.jpg بارگذاری کنید. با مقیاس 1:15000 به گوشه شمال شرقی پروژه Zoom کنید و تصویر و خطوط نمادین را بررسی کنید. توجه داشته باشید که مثلث قرمز در نقطه غربی تصویر، به سمت منبع نیروهای احتمالی فشاری است.

ایجاد Thrust Fault Template

1. قبل از edit session وضعیت نمایش در TOC به List By Selection تغییر دهید. تنها لایه Thrust Faults را انتخاب کنید. وضعیت نمایش در TOC به List By Drawing Order تغییر دهید و مطمئن شوید Thrust Faults نمایش داده می‌شود.

2. در TOC روی لایه Thrust Faults راست کلیک کرده و Edit Features را انتخاب کنید. 3 انتخاب وجود دارد: Start Editing, Define New Types of Features و Organize Feature Templates .

Define New Types of Features امکان ویرایش symbology را فراهم می‌کند. از منو Start Editing را انتخاب کنید. نوار ابزار Editor نمایش داده و بالای TOC قرار می‌گیرد.

3. در نوار ابزار Editor، قسمت Editing Windows > Create Features را انتخاب کنید. پنجره Create Features سمت راست بالای workspace قرار دهید.

4. در پنجره Create Features روی دکمه Organize Templates کلیک کنید. لایه‌ها در پنجره Organize Features Template لیست شده‌اند.

لایه Thrust Faults را انتخاب کنید و روی دکمه New Template کلیک کنید.

5. پنجره Create New Templates Wizard باز می‌شود. لایه‌ها در Faults Group ببینید. Thrust Faults بررسی کنید و تیک سایر گزینه‌ها را تغییر ندهید. روی Next و Finish و Close کلیک کنید.

6. روی new Thrust Fault – Certain template دوبار کلیک کنید و properties بررسی کنید. در پنجره مورد نظر می‌توانید rename کنید و ابزار پیش فرض دیگر تعیین کنید و فیلدهای پیش فرض تنظیم کنید.

7. F_CODE به 5 و F_MOVE به D  و EditCode به 0 تغییر دهید. وقتی new thrust fault با استفاده از این template ایجاد می‌شود، attribute با استفاده از این مقادیر پر می‌شوند. روی OK کلیلک کنید.

Flipping Faults

1. attribute table لایه Thrust Faults باز کنید. F_Index = 88 را انتخاب کنید. table را ببندید و به بخش شمالشرقی که در روی نقشه highlighted شده نگاه کنید.

2. در نوارابزار Edit  آیکون Edit Tool را انتخاب کنید. روی highlighted segment کلیک کنید تا verticeها نمایش داده شود. به تک گره قرمز که پایانه fault line مشخص می‌کند،‌توجه کنید. روی شمالی‌ترین vertex  راست کلیک کرده و Flip را انتخاب کنید. barbs روی fault line جهت خود را از شرق به غرب تغییر می‌دهند. ردیف بعدی F_Index = 89 را انتخاب کنید و مراحل قبلی را تکرار کنید. گام‌های قبلی را برای F_Index = 96 تکرار کنید.

3. edit را بررسی کنید و attribute table را باز کنید و از Field Calculator برای تغییر EditCodes به 3 استفاده کنید. 

4. Bedrock Geology label را روشن کنید و از ابزار Identify برای بررسی روابط بین سنگ‌های بالایی و پایینی جدا شده توسط هر Fault استفاده کنید.

5. نوار ابزار Edit را باز کنید و Save Edits را انتخاب کنید. Thrust Faults attribute table را ببندید. روی پروژه zoom کنید و Save کنید.

نماد گذاری Normal Faults

همان مراحل مورد استفاده برای نمادگذاری Thrust Faults برای لایه Normal Faults استفاده خواهد شد. fault lines در Normal Faults ویرایش نخواهند شد.

1. در TOC، روی Normal Faults راست کلیک کرده و Properties را باز کنید. روی زبانه Definition Query کلیک کنید. دکمه Query Builder را انتخاب کنید و عبارت F_TYPE <> ‘Thrust Fault – Certain’ بنویسید و apply انتخاب کنید.

2. روی زبانه Symbology کلیک کنید. Categories > Unique values انتخاب کنید و در قسمت Value Field گزینه F_TYPE انتخاب کنید و روی دکمه Add All Values کلیک کنید.

3. در پنجره Symbol Selector از search function استفاده کنید. از قسمت Style Reference گزینه Geology 24K را انتخاب کنید.

4. feature template برای لایه Normal Faults ایجاد کنید. در Create Features window روی Organize Templates کلیک کنید و Normal Faults انتخاب کنید. New Template کلیک کنید و تنها لایه Normal Faults انتخاب کنید و روی Next و Finish کلیک کنید. پنجره Template Organizer را ببندید.

5. لایه‌های Thrust Faults و Normal Faults را Save کنید.

در انتها symbology را بررسی کنید. آيا می‌توان تفاوت بین concealed fault و  inferred fault تشخیص داد؟ concealed fault با یک واحد نقشه زمین‌شناسی، آب و یا یخ پنهان می‌شود، اگر چه ممکن است در نزدیکی آن مشاهده شود. موقعیت inferred fault با استفاده از روش‌های غیرمستقیم مانند ژئوفیزیک و سنجش از دور استنباط می‌شود.

مشاهده آموزش‌های دیگر