Use of ArcGIS in Amsterdam Airport  

کاربرد ArcGIS در فرودگاه آمستردام

فرودگاه Schiphol آمستردام هلند، یازدهمین فرودگاه شلوغ جهان و فرودگاه اصلی بین المللی هلند است که جابجایی مسافران و محموله های باری را در میان هلند و سایر کشورهای اروپایی تسهیل می‌کند.

این فرودگاه ابتدا GIS را در سال 1985 پیاده سازی کرد. این فرودگاه درسال 2017 برنامه ی جامعی برای بهبود تجهیزات و ساخت تجهیزاتی جدید تدارک دید که طبق برنامه ریزی ها تا به چند سال به طول می انجامد. برای بهره گیری از تجهیزات دیجیتال بی شماری که برای برنامه بهبود ایجاد شده است ، فرودگاه Schiphol همتای دیجیتالی فرودگاه را ایجاد کرد.

Kees van ’t Hoog، رئیس تیم عملیات توسعه در فرودگاه Schiphol گفته است: «همتای دیجیتال فرودگاه فرصت اجرای شبیه سازی در مورد خرابی های احتمالی عملیاتی در کل مجموعه را فراهم می‌کند که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می‌شود.»

این همتای دیجیتال، معروف به محیط مشترک داده ها (CDE)، داده‌ها را از بسیاری از منابع سازماندهی می‌کند: داده‌های مدل اطلاعات ساختمان (BIM). داده‌های GIS؛ و داده‌های جمع آوری شده در زمان واقعی در مورد تغییرات پروژه و حوادث و همچنین اطلاعات مالی، اسناد و اوراق بهادار پروژه.

CDE داده‌های حسگرهای از راه دور را در فرودگاه جمع آوری و پردازش می‌کند که در پیش بینی‌ها استفاده می‌شود. در مجتمع 7000 هکتاری ، فرودگاه بیش از 80،000 تجهیزات – داخلی و خارجی – از شبکه‌ها، باند فرودگاه‌ها و سیستم‌های روشنایی گرفته تا غرفه‌های اطلاعاتی و خاموش کننده آتش را ردیابی و نگهداری می‌کند.

پیمانکاران Schiphol داده‌های ساخت و ساز را در قالب فونداسیون صنعت (IFC) ، فرمت فایل خنثی و باز برای استانداردسازی داده‌هایی که برای BIM استفاده می‌شود، ارائه می‌دهند. تمام جزئیات یک ساختمان – عناصر طراحی هندسی و غیرژئومتریک همانند اطلاعات مربوط به ساخت و ساز – در BIM ثبت می‌شود. این مدل اطلاعاتی غنی برای تجزیه و تحلیل گزینه های طراحی و ایجاد تجسم استفاده می شود.

داده‌های BIM با استفاده از افزونه ArcGIS پردازش می‌شوند که یک ابزار ETL مکانیکی یکپارچه است که در چارچوب جغرافیایی فناوری FME اجرا می‌شود. از طریق این پردازش، داده‌های BIM به لایه‌هایی تبدیل می‌شوند که قادر به مشاهده با API ArcGIS برای JavaScript هستند. لایه‌ها برای نمایش حجم زیادی از داده‌های سه‌بعدی در یک مرورگر، تحت لایه‌های وب ذخیره شده بهینه شده اند.

نمای شهری سه بعدی Schiphol یک صحنه وب است  که از طریق این فرآیند ایجاد می‌شود که به مدیران، تکنسین‌ها، پیمانکاران و سایر ذینفعان نمای دقیقی از وضعیت فعلی ساخت و ساز می دهد. به عنوان بخشی از CDE Schiphol ، می‌تواند از داده‌های ویژگی از سایر سیستم‌ها استفاده کند و داده تجهیزات در زمان واقعی را نمایش دهد. در آینده، تیم عملیات توسعه Schiphol مایل است نمایی از تاریخچه و برنامه ساخت و سازها را ایجاد کند تا ذینفعان بتوانند کل مراحل توسعه فرودگاه را مشاهده کنند.

این تسهیلات شامل مؤلفه‌های هوشمند، قادر به تعامل با یکدیگر و گزارش وضعیت عملیاتی در زمان واقعی است که تغییر در یک مؤلفه توسط مؤلفه های دیگر نشان داده شود. سیستم‌های اتوماتیک مسافری و باری در فرودگاه، از قبیل پله برقی‌ها، تسمه‌های نقاله و ماشین‌های تیکت، توسط سیگنال کنترل تجهیزات و نظارت (ACSM) در سیستم کنترل نظارتی و جمع آوری داده‌ها (SCADA) کنترل می‌شوند. این سیستم‌ها با هم، به طور مداوم وضعیت بسیاری از سرویس دهنده‌ها، برد مدارها و دستگاه‌های مکانیکی تشکیل دهنده این سیستم‌ها را بررسی می‌کنند، ضمن این که سابقه نگهداری آن‌ها را کنترل می‌کنند و کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه ریزی سیستم‌ها را نیز کنترل می‌کنند. Schiphol همچنین از نرم افزار مدیریت تجهیزات IBM Maximo برای ثبت و نگهداری تجهیزات استفاده می‌کند.

van ’t Hoog گفته است: «ACSM به ما اجازه می‌دهد همه تجهیزات تشکیل دهنده این سیستم ها را در زمان واقعی از داشبورد رصد و مدیریت کنیم. بنابراین اگر یکی از مؤلفه‌هایی که این سیستم را ایجاد کرده‌اند درست کار نکند، ما می‌توانیم تجهیزات را خاموش کنیم، به طور خودکار یک سفارش کار ایجاد کنیم و یک خدمه نگهداری را اختصاص دهیم تا بلافاصله آن را تعمیر کند.»

Schiphol تکنولوژی BlipTrack Veovo را به عنوان سیستم نظارت بر ترافیک داخل سیستم خود معرفی کرده است. سنسورهای BlipTrack دستگاه بی سیم مسافر را تشخیص می‌دهند که شناسه منحصر به فرد آن رمزگذاری شده است. با عبور دستگاه از سنسورهای متعدد، سیستم زمان سفر و الگوهای حرکت را اندازه گیری می‌کند. این اطلاعات هم در زمان واقعی و هم در مورد تاریخچه زمان صف، تعداد اشغال و الگوهای جریان برای مدیریت فرودگاه فراهم می‌کند که به حفظ یک محیط امن و مطمئن کمک می‌کند.

van ’t Hoog نتیجه گیری کرده است: «در حالی که همتای دیجیتال فرودگاه Schiphol در حال توسعه است، ما مشتاقانه منتظر هستیم تا از سرور (GeoEvent (ArcGIS برای تجزیه و تحلیل داده ها بیشتر استفاده کنیم. به عنوان مثال، چون این محصول برای پردازش و تحلیل داده‌های بزرگ در زمان واقعی طراحی شده است، می‌تواند در تقویت برنامه کنترل پرنده ما بسیار مفید باشد.»

مشاهده متن کامل انگلیسی از اینجا

خلاصه فارسی از : امین جلایر

کد مطلب : 99031901

مشاهده کاربرد‌های دیگر