کاربردهای GIS – شماره 14

Smart Community Enhances Asset Management with Location Intelligence

بهبود مدیریت داده در جوامع هوشمند، به وسیله اطلاعات موقعیت مکانی

مسئولین شهر Gresham ایالت Oregon به منظور بهبود داده‌های زیرساخت خدمات عمومی خود، از نرم افزار LucityAM و ArcGIS Enterprise استفاده کردند.

شهر Gresham در فاصله 24 کیلومتری شرق Portland، چهارمین شهر بزرگ ایالت است. این منطقه به سرعت در حال رشد است و ساکنین علاقه مندند تا شهری هوشمند ایجاد کنند.

بخشی از فعالیت‌های این شهر هوشمند شامل مدیریت بهتر زیرساخت خدمات عمومی حیاتی می‌شود که دربرگیرنده اموال و دارایی‌های مرتبط به آب، فاضلاب (جمع‌آوری و تصفیه)، آب باران، لوله کشی و خدمات پارک‌ها می‌باشد. این دارایی‌ها در اختیار بخش‌های مختلفی از جمله خدمات زیست‌ محیطی، بودجه و برنامه ‌ریزی مالی، و نوآوری و اطلاعات قرار می‌گیرند.

شهر Gresham از Lucity Web Map، بخشی از LucityAM، برای مدیریت داده‌های نور خیابان استفاده می‌کند.
به منظور رسیدگی به این موضوع در شهری در حال توسعه، مسئولین این شهر استراتژی مدیریت دارایی جامعی را اتخاذ کردند که به عنوان بخشی از برنامه فناوری استراتژیک آن‌ها در سال 2014 منتشر شد. سرانجام دو راه حل به عنوان بستر اصلی برای اجرای این برنامه ظاهر شدند: ArcGIS Enterprise محصول شرکت Esri و LucityAM که از محصولات شرکت Lucity، یکی از شرکت های شریک Esri، بود.

هدف اولیه این کار، رسیدن به درکی کامل درباره دارایی‌های شهر با نگرشی برای مدیریت طولانی‌مدت آن‌ها به روشی مقرون‌ به‌ صرفه بود. با استفاده از نرم افزار ArcGIS Enterprise مسئولین شهر توانستند فهرست موقعیت محوری ایجاد کنند که در حال حاضر به عنوان سامانه‌ای برای ثبت تمامی دارایی‌های خدمات عمومی Gresham به کار برده می‌شود. این سامانه به سامانه ثبت تعمیر و نگهداری دارایی، بستر راه حل‌های LucityAM متصل می‌شود. پس از آن، مسئولین قادر به ساخت مجموعه‌ای از نقشه‌های GIS، برنامه‌های کاربردی و ابزارهایی شدند که به کارکنان کمک می‌کنند بازدهی خود را افزایش دهند و کارایی خود را بهبود بخشند.

چالش‌های اولیه منجر به استخراج نقشه جاده‌ها توسط GIS شد.

در حالی که سرورهای ArcGIS Enterprise در محل قرار دارند، LucityAM راه حلی بر پایه نرم افزار اجاره‌ای (SaaS) است که مسئولین Gresham تصمیم گرفتند سرورهای آن را در محیط ابری بارگذاری کنند. این امر باعث بروز چالش‌هایی در مسیر ادغام این دو می‌شود و این قابلیت را دارد تا توانایی مسئولین برای ارائه نقشه‌ها و برنامه‌های کاربردی به کارکنان میدانی بر روی دستگاه‌های تلفن همراه آن‌ها را محدود کند و جریان‌های کاری که نیازمند ثبت داده‌های میدانی در محیط‌های Lucity و ArcGIS به طور همزمان می‌باشد را تحت‌تاثیر قرار دهد.

برای گذر از این موانع، تیم‌های GIS و فناوری اطلاعات این شهر نقشه مسیری برای مدرن سازی محل استقرار تجهیزات ArcGIS تهیه کردند. برای انجام این کار از نسخه 10.7 نرم افزار ArcGIS Enterprise استفاده کردند که مسئولین را قادر می‌ساخت تا استفاده بهتری از قابلیت‌هایی همچون تحرک میدانی، ادغام‌های ساده شده، مدیریت داده‌های online (ابری)، نقشه ‌برداری اینترنتی، برنامه‌های کاربردی خلاقانه و علم تجزیه و تحلیل داشته باشند.

ارتباط فهرست ثبت دارایی‌های GIS با LucityAM، بخشی کلیدی از این نقشه مسیر بود که به مدلی استاندارد برای مدیریت داده‌های مرتبط به دارایی‌ها و تعامل با اطلاعات مکان محور مبدل شد. این پیکربندی اطمینان می‌دهد که داده‌های با کیفیتی تضمین شده، از منبعی موثق و معتبر به دست می‌آیند و در اختیار LucityAM، قرار می‌گیرند. به این ترتیب، مسئولین Gresham می‌توانند با اطمینان شرایط دارایی‌ها و هرگونه کار یا بازرسی انجام شده بر روی آن‌ها را تحت نظر بگیرند.

این تنظیمات به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از نرم افزار Lucity Mobile، یک برنامه کاربردی میدانی که با Collector for ArcGIS یکپارچه شده است، فهرست داده‌ها را تغییر دهند و فرآیند تضمین کیفیت، تضمین می‌کند که تغییرات انجام‌ شده در این حوزه، پیش از این که در فهرست اموال و دارایی‌های rcGIS Enterprise قرار گیرند توسط کارکنان شهر بررسی شوند. سپس تیم GIS می‌تواند داده‌های شهر را براساس دانش میدانی کارکنان تایید کند و سپس از فناوری ArcGIS برای تولید نقشه، برنامه‌های کاربردی و محصولات اطلاعاتی استفاده کند که منجر به توانمندسازی استراتژی نگهداری کلی Gresham می‌شود.

با استفاده از Lucity Mobile که با Collector for ArcGIS  کار می‌کند، کارکنان میدانی اکنون می‌توانند داده‌های دارایی را جمع‌آوری و ثبت کنند.

چندین روش برای فکر کردن استراتژیک درباره دارایی‌ها

از زمان راه اندازی سرویس اینترنتی LucityAM در یک سال پیش، جمع آوری میدانی اطلاعات و مدیریت آن در پایگاه داده‌های جغرافیایی برای مسئولین Gresham آسان شده است. این امر نیز به نوبه خود، استفاده از سایر فناوری های شرکت Esri از جمله ArcGIS Online , ArcGIS Pro , Collector for ArcGIS , Survey123 for ArcGIS , ArcGIS Insights و  Operations Dashboard for ArcGIS را برای مسئولین شهر آسان‌تر کرده ‌است.

برای مثال، بخش خدمات زیست ‌محیطی شهر از Collector و Survey123 برای جمع ‌آوری داده‌های بازرسی دارایی آب در زمین استفاده می‌کند، و این سوابق در قسمت ویژگی‌های سرور درArcGIS Online نگهداری می‌شوند. سپس اعضای این تیم با استفاده از ابزارهای کاربردی این شرکت داده‌های به دست آمده را رسم کنند، که باعث می‌شود همگی آن‌ها تصویر عملیاتی مشترکی را در اختیار داشته باشند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بازرسی‌های دارایی‌ها را کنترل کنند، ویژگی‌های دارایی‌ها را تایید کنند و اطمینان حاصل کنند که کارکنان میدانی به شکل مناسب از دارایی‌ها نگهداری می‌کنند.

علاوه بر این، اکنون تیم GIS شهر از نرم افزارهای ArcGIS Pro و ArcGIS Online برای تولید نقشه و برنامه‌هایی استفاده می‌کند که به کارکنان و افراد جامعه کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به پروژه‌های بازسازی خیابانی، وضعیت ترافیک، برنامه دریچه‌های تخلیه آب در شهر و موارد دیگر را پیدا و رسم کنند. کارکنان میدانی نیز در عوض گردش کار مبتنی بر کاغذ، برای تایید مکان دارایی‌ها و انجام بازرسی‌های میدانی از نرم افزارهای Survey123 و Collector این شرکت استفاده می‌کنند.

همچنین، تیم GIS از نرم افزار Insights این شرکت برای انجام تجزیه و تحلیل موارد مختلف استفاده می‌کند که به مسئولین شهر کمک می‌کند تا بر اساس داده‌های موجود تصمیم اتخاذ کنند. این نرم افزار با بهره گیری از نقشه‌های ساده و پویا، جدول‌ها و نمودارها به مدیران و سرپرستان شهر کمک می‌کند تا به منظور بهبود عملکرد دارایی، داده‌های مدیریت دارایی و نگهداری را تحلیل کنند. علاوه بر این، این نرم افزار به تیم GIS کمک می‌کند نقاط حساسی که ممکن است نشان دهنده نقاط ضعف حیاتی در سراسر شبکه دارایی باشند را شناسایی کنند و سپس گزارش هایی را ارائه کنند که رهبران شهری می‌توانند با استفاده از آن دارایی مورد نظر را تعمیر کنند. این مسئله تضمین می‌کند که خط دید واضحی میان سرمایه گذاری مسئولین شهر در مدیریت دارایی و انتظارات مردم از سطح خدمات اجتماعی وجود دارد.

Chris Strong، مدیر بخش حمل و نقل شهر Gresham اظهار می‌کند: «تاثیر ادغام ابزارهای ArcGIS با بستر Lucity در برآوردن اهداف مسئولین این شهر، قابل‌ توجه بوده است. ما متوجه شده‌ایم که کارایی ما در حال افزایش است و توانایی ما برای تفکر استراتژیک در مورد سرمایه ‌گذاری‌ داده‌ها نیز بهبود یافته است. همچنین این مسئله باعث شده است تا فرآیندهای تجاری و جریان‌های کاری دیگری که امکان دارد منجر به افزایش کارایی در نحوه ارائه خدمات شوند را دوباره بررسی کنیم.»

دقیق تر بودن اطلاعات منجر به تغییرات مثبت بسیار می‌شود.

شهر Gresham با بهره گیری از راه‌ حل‌های مدیریت داده ArcGIS Enterprise و Lucity به برخی مزایای کلیدی دست یافته است که شامل موارد زیر هستند:

یک دفتر ثبت داراریی دقیق و منسجم ایجاد می شود.

در اختیار داشتن یک پایگاه داده‌های جغرافیایی ArcGIS متمرکز مملو از اطلاعات در کنار یک سیستم مدیریت داده متمرکز تضمین می‌کند که داده‌ها همیشه دقیق و مرتبط هستند. به عنوان مثال، بخش حمل و نقل شهر پیش از این دفتر ثبت اطلاعات علائم راهنمایی و رانندگی خود را بر روی رایانه‌ای خارج از پایگاه داده‌های جغرافیایی ArcGIS نگه داری می کرد. نگهداری از این معماری، که فرآیندهای تضمین کیفیت معمولی را نادیده گرفته بود، با توجه به نصب و تغییر علایم و تابلوها در Gresham امر ساده تری بود، اما منجر به شکل گیری سند ثبت شده مستقلی شد که بیشتر پرسنل شهر به آن دسترسی نداشتند. با این حال، مسئولین توانستند با استفاده از نسخه‌های آArcGIS Online و ArcGIS Enterprise این اطلاعات را به پایگاه داده‌های جغرافیایی جامع شهر Gresham منتقل کنند. اکنون طیف گسترده ‌تری از کاربران می‌توانند اطلاعات دقیقی در مورد علایم ترافیکی داشته باشند.

بخش خدمات زیست‌ محیطی شهر از Operations Dashboard for ArcGIS برای نظارت بر تجهیزات آب باران استفاده می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که خدمه میدانی در حال انجام تعمیر و نگهداری مناسب بر روی آن‌ها هستند.

تفکیک با سیستم‌های مدیریت دارایی جداگانه

کاربران در شهر Gresham همراه با پی بردن به ارزش در اختیار داشتن مجموعه‌ای از داده‌ها و سوابق کاری در کنار یکدیگر, پایگاه‌های مدیریت داده، پایگاه‌های اطلاعاتی و صفحات گسترده‌ای که پیش از این به آن‌ها مراجعه می‌کردند را رها می‌کنند. برای مثال، یک پایگاه اطلاعاتی که برای پیگیری چگونگی برخورد مسئولین شهر با تخلیه غیرقانونی زباله در سیستم آب باران Gresham ایجاد شده بود، به نرم افزار LucityAM منتقل می‌شود که در آن با نقشه‌ای از داده‌های مرتبط مانند شاخابه ها، لوله‌ها و دریچه های فاضلاب ادغام می‌شود، این مسئله ممکن است بر چگونگی برخورد مسئولین با این مسئله تاثیر بگذارد.

ارتباطات بهبود می یابد.

Dashboard قابل تنظیم LucityAM به کاربران اجازه می‌دهد تا بر اساس معیار هایی خاص دستور کارهای خود را انتخاب و مجسم کنند. این معیارها شامل مسئول مدیریت دستور کار و زمانی که نیاز است برخوردی صورت گیرد را نشان می‌دهد. این امر به ویژه برای مدیریت درخواست‌های مربوط به قطعی برق مفید بوده است، چرا که این اطلاعات به منظور حل مشکل اغلب بین کارکنان شهرداری، پیمانکاران و تعمیرکاران منتقل می‌شوند.

 هزینه‌ها به موقع پرداخت می شوند.

در صورت آسیب دیدگی یکی از دارایی‌های شهر، مسئولین می‌توانند با استفاده از یک نقشه دارایی آسیب دیده را بیابند و سپس برای پیگیری تمامی هزینه‌های کارگران و مواد مورد نیاز برای تعمیر یا تعویض آن، از نرم افزار LucityAM  استفاده کنند. این امر به مسئولین شهر اجازه می‌دهد تا هزینه داده‌های آسیب‌ دیده را سریع‌ تر پرداخت کنند.

تعمیر و تعویض دارایی‌ها اولویت بندی می‌شود.

در حال حاضر، مسئولین Gresham در حال بررسی چگونگی استفاده از چندین جریان داده یکپارچه و پیوند آن‌ها برای تحکیم پروژه‌های بهبود سرمایه هستند. برای مثال، مسئولین این شهر پروژه‌ای با هدف آسفالت کردن مجدد یک چهارم خیابان‌های این شهر را آغاز کردند که چندین سال به طول می انجامد. آن‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای ArcGIS و Lucity قادر به شناسایی مناطقی در این پروژه شدند که منطبق بر دارایی‌های زیرزمینی است که وضعیت خوبی ندارند. حال مهندسین می‌توانند پس از این که خیابان‌ها به منظور آسفالت شدن مجدد بسته شد، لایه قدیمی آسفالت را بکنند، به دارایی‌های زیر زمینی دسترسی داشته باشند و پیش از اعمال آسفالت جدید، آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنند. با کمک این فرآیند هماهنگ شده نه تنها در زمان و هزینه لازم برای جایگزینی دارایی‌های مصرفی صرفه جویی می‌شود، بلکه میزان اختلال ترافیکی ناشی از بسته شدن خیابان‌ها نیز کاهش می‌یابد.

نظارت موثر اطلاعات باعث افزایش هوشمندی جامعه می‌شود.

اکنون که مسئولین شهر Gresham تنها از یک سیستم برای ثبت اطلاعات دارایی‌ها، فهرست اموال مربوطه و برنامه‌های زمانی نگهداری و تعمیر دارایی‌ها استفاده می‌کنند، کارکنان شهری اطمینان دارند که فارغ از مکان و نحوه دسترسی به این اطلاعات، این اطلاعات از معتبر و دارای کیفیت کافی می‌باشند. با استفاده از قابلیت‌های هوش مکانی بستر ArcGIS که همگام با ابزارهای جامع LucityAM کار می‌کند، مدیران دارایی می‌توانند از نظارت موثر و کارآمدی بر اطلاعات داشته باشند. همه این‌ها به این معنی است که مسئولین شهر Gresham می‌توانند با کمترین هزینه از دارایی‌های حیاتی خود استفاده کنند. این گونه می‌توان جامعه‌ای هوشمند ساخت.

مشاهده متن کامل انگلیسی از اینجا

خلاصه فارسی از : مریم خدائی

کد مطلب : 99051101

مشاهده کاربرد‌های دیگر