در سطح دانشگاه، آموزش رسمی GIS اغلب برای دانشجویانی طراحی میشود که در مطالعات جغرافیایی یا زیست محیطی متمرکز هستند. با این حال علاقه به ادراک سه بعدی در تاریخ، هنر زبان و دیگر علوم انسانی که به طور سنتی از GIS استفاده نکرده اند، در حال رشد است.
بهترین ابزار برای درگیر کردن این کاربران غیرتکنیکی برنامه Esri Story Maps است، به طوری که یک مقدمه موثر را به اهمیت مکان ارائه میدهد.
گروهی از کارشناسان و هیات علمی دانشگاه مینه سوتا به دنبال اجرای نقشه ساختاری در دورههای درسی سراسری کالج هنرهای لیبرال (CLA) و فراتر از آن بودند. از آن جا که مربیان و دانشجویان در این دورهها تمایل دارند با رویکردهای دیجیتال ناآشنا باشند یا زمان محدودی برای آموزش فنی داشته باشند، روشهای سنتی آموزشGIS به سادگی برای این جمعیت کار نمیکنند.
تیم برنامه درسی StoryMaps با کمک یک نوآوری آکادمیک از CLA، مهارتهای فنی پایه را آموزش میدهند، قدرت فضایی GIS را نشان میدهند. این تیم علاوه بر طراحی تکالیف و اجرا در کارگاههای آموزشی، یک سایت ArcGIS Hub را طراحی نمود که شامل منابعی برای پشتیبانی از مربیان و دانشجویانی است که ماموریتهای تهیه نقشه را عهدهدار میشوند.
برای آغاز طرح خود، این تیم یک مشاوره را با مربیانی انجام داد که میخواستند دانشجویان خود نقشه ساختاری برای تکالیف را بسازند. چالش این بود که هیچ راهی برای انجام تکالیف نقشه ساختاری وجود ندارد، چرا که هر کلاس با یک موضوع منحصر به فرد سروکار دارد و نیاز به انواع مختلفی از دادهها و اهداف یادگیری بسیار متفاوتی دارد.
تیمی که توسط پروفسور Sarah Chambers که چهار دانشجو در این دوره ثبتنام کرده بودند، این دانشجویان سه نقشه ساختاری را تکمیل کردند. در جالبترین قسمت داستان، دانشجویان یک نقشه کوتاه ساختاری را تنها در یک هفته به عنوان بخشی از تمرین گروهی کلاس با الگو تجارت مدرن نقره اسپانیایی ایجاد کردند.
هر دانشجویی یک جنبه خاص از موضوع را پوشش داده و یک خوانش مشابه از یک متن درس به آن اختصاص داده شد. از این متون و چند تحقیق دیگر، هر دانشجویی مکانهایی را شناسایی کرد که در ارتباط با موضوع آنها بود و یک نقشه وب سایت ArcGIS آنلاین با استفاده از یادداشتهای نقشه برای طراحی نقاط مربوطه و ویژگیهای دیگر ایجاد کرد. آنها شرح کوتاهی از موضوعات آنها و موقعیتهای مربوطه را نوشتند که به عنوان متن برای نقشه ساختاری عمل میکردند. در کلاس، دانشجویان ن نقشههای تهیهشده توسط وب و متون را به برنامه Esri Story وارد کردهاند و در مورد چگونگی تغییر نقشه این مکانها در هر موضوع بحث و تبادل نظر کردند.
این پروژه یک موفقیت بزرگ بود. آنها نه تنها یک نقشه ساختاری جمعی جذاب را در یک هفته ایجاد کردند، بلکه مشاهدات فضایی جذابی نیز در این فرآیند ایجاد کردند .این امر نشان میدهد که چگونه تصویرسازی مواد از طریق نقشهبرداری بر پایه وب، قدرت تبدیل یک دیدگاه تاریخی فرد با یک دید فضایی انتقادی را دارد.
پروفسور Ann Waltner، یکی دیگر از اعضای هیاتعلمی تاریخ تصمیم گرفت رویکردهای مختلفی را در طول زمان با دوربینهای دیجیتال و فضایی کشف کند. برای پروژه نهایی آنها که تقریباً شش هفته طول کشید، گروهی از دانشجویان نقشه ساختاری ایجاد کردند که بر جنبههای مختلف شهر مانند زندگی شبانه، فضاهای عمومی و جرائم متمرکز بود.
این تکلیف تا حد زیادی اکتشافی بود، چرا که مربی از دانشجویان خواسته بود تا نقشه مکانها، مکانها و رویدادهای برگرفته از منابع اولیه را بدون اینکه دقیقا بدانند چه چیزی ممکن است پیدا کنند، ترسیم کنند. از طریق یک سری کارگاههای آموزشی، دانشجویان با زمین مرجع کردن نقشههای تاریخی برای غلبه بر سردرگمی ناشی از تغییرات در چشمانداز، نام خیابان و سیستم شمارهگذاری شده در طول قرن گذشته استفاده کردند. با استفاده از نقشههای وب، دانشجویان نقشههای ساختاری را برای نمایش یافتههای خود تهیه کردند.
پروژههایی که ناشی از این ماموریت بودند، به طور گستردهای متفاوت بودند، اما یک نقشه ساختاری به پایان رسیده بود. این پروژه بر رابطه بین پاسگاههای پلیس شانگهای، سالنهای رقص و فعالیت فحشا متمرکز بود. دانشجویان از دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ با سوابق پلیس کار کردند و از توضیحاتی در مورد حوادث پلیس و در جایی که در آن رخ داد، استفاده کردند. فرآیند تبدیل این اسناد به دادههای فضایی، چالش عظیمی را برای مجسم نمودن مکانها و وقایع تاریخی مورد تاکید قرار میدهد. ارزش این تکلیف نه تنها از نقشههای ساختاری تولید شده بلکه در مورد این که چگونه فرآیند نقشهبرداری باعث شد تا دانشجویان در مورد تاریخ متفاوت فکر کنند، حاصل شد.
این تیم همچنین تکالیف خود را برای یک دوره میان رشتهای در سیستم شبکه برقی که ازJonee Brigham از مرکز طراحی مینه سوتا و Paul Imbertson، استاد مهندسی برق، ساخته شده بود، انجام داد. دانشجویان نقشههای ساختاری را به عنوان پروژههای آموزش عمومی تهیه کردند که در آن به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شدند و در نمایشگاه pop – up در موزه بل در تاریخ طبیعی ارائه شدند.
این کار در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، دانشجویان تاریخ قدرت را ساختند، یک برنامه Esri Story Maps Journal در مورد یک مساله مربوط به شبکه برق در گذشته، این بخش از تکلیف تا حد زیادی یک کارآزمایشی بود که به دانشجویان فرصت داد تا از طریق نقشههای ساختاری و ArcGIS آنلاین بیاموزند. کارگاههای آموزشی به آنها یاد دادند که چگونه دادههای صفحه گسترده را کد کنند، دادههای موجود در اطلس زنده ArcGIS جهان را جستجو کنند و چند رسانهای را به یک نقشه ساختاری برای ایجاد یک قطعه ارتباطی دیجیتالی مشترک تبدیل کنند.
پس از این پروژه نقشه اولیه، دانشجویان شروع به کار در پروژههای آینده انرژی خود کردند. اینها بخشهای آموزش عمومی بودند که به یک مساله حاضر در مقابل شبکه برق و نحوه مقابله با آن پرداخته بودند. در طول این فرآیند، دانشجویان به طور مکرر در کلاس درس کار میکردند، چندین پیشنویس را ارائه دادند، و بازخورد را در سخنرانیها دریافت کردند.
این تکلیف منجر به نقشههای ساختاری شده در مورد موضوعاتی مثل ذخیرهسازی انرژی تا خانههای اکولوژیکی میشود. اگرچه هر پروژه حداقل یک نقشه وب را شامل میشود، دانشجویان تمایل دارند مولفههای فضایی بیشتری را به نفع متن، تصاویر و ویدیو ایجاد کنند که نقشههای ساختاری را به عنوان پلت فرم ارتباطی دیجیتالی مورد تاکید قرار میدهند.
با این حال، چند گروه استفاده بیشتری از نقشهبرداری کردند. یکی از این پروژهها خطراتی که توربینهای بادی برای خفاشها و دیگر حیات وحش ایجاد میکنند را مورد بررسی قرار میدهد. یک شبکه اجتماعی آنلاین که اطلاعات تنوع زیستی را به اشتراک میگذارد. این مشاهدات با لایهای از تاسیسات نیروی باد که از طریق فیلتر کردن گیاهان در ایالاتمتحده ایجاد شده بودند، به یک لایه دادههای اداره اطلاعات انرژی در دسترس از ArcGIS آنلاین مرتبط بودند.
دانشجویان یک نقشه جذاب تهیه کردند. آنها مشاهده کردند که با وجود این که توربینها تهدید واقعی برای جمعیت خفاشها هستند، افراد تمایل به گزارش در نزدیکی محلهای نیروگاه بادی ندارند.
علاوه بر این، تماشاگران در نمایشگاه pop – up نسبت به پروژههایی که عناصر فضایی قوی داشتند، واکنش نشان دادند. نقشههای وب تعاملی، توجه را بیش از چند رسانهای دیگر جلب کردند و میتوانستند سریعتر از خواندن متن همراه اطلاعات را به اشتراک بگذارند. این پروژه نشان داد که در حالی که نقشه ساختاری میتواند برای تعامل عمومی بدون نقشه موثر باشد، آنها در زمانی که دانشجویان از ابزارهای فضایی در اختیار خود استفاده میکنند، بسیار موفق هستند.
این مطالعات موردی نشاندهنده عملکرد عالی دانشجویان است که به ابتکار تیم منجر شد. هر تکلیف در طول مدت خود، با استفاده از عناصر فضایی مورد استفاده و هدف متفاوت بود و نقشههای ساختاری مختلف را تولید میکرد. با این حال، در تمام زمینهها و مقررات، این برنامه به دانشجویان فرصت داد تا با یک حالت فضایی جدید تفکر انتقادی مواجه شوند.
زمان تیم در کلاس نشان داد که چه چیزی لازم است که تکالیف مربوط به نقشه را برای هر رشته انجام دهند. در طی این فرآیند، تیم مجموعهای از منابع برای مربیان و دانشجویان ایجاد کرد که در یک سایت (ArcGIS Hub (storymaps.umn.edu-گردآوری شدند. سایت به سه بخش تقسیم میشود: گالری کار دانشجویان ، منابع مربی و منابع دانشجویانی .
بخش منابع مربی به هر مرحله آموزش با نقشههای ساختاری از طراحی تکلیف تا آموزشهای سریع در طول فرآیند ساخت نقشه ساختاری و بررسی این منابع و چگونگی کمک آنها به تهیه نقشه ساختاری برای مربیان و دانشجویان به طور یکسان کمک میکند. علاوه بر این مجموعهای از الگوهای سریع و راهنمای مربی در دسترس هستند، با مدتزمان تکلیف دستهبندی میشوند و این که آیا آنها گروهی هستند یا فردی.
این قالبها به طور مستقیم برای دورههایی هستند که تیم با آنها کار میکند و شامل راهنمایی در مورد چارچوببندی، رتبهبندی و گامهای ضروری بیشتر برای این تکالیف است. این صفحه همچنین منابعی برای یافتن دادهها، رتبهبندی نمونه، و حتی مجموعهای از ارائه نمونه و نقشه ساختاری را برای نشان دادن در کلاس فراهم میکند. هدف از این منابع، ایجاد مربیانی است که در هنگام اجرای یک نقشه ساختاری میتوانند به طور مستقل از GIS استفاده کنند.
صفحه منابع راهنمایی برای دانشجویانی که روی پروژهها کار میکنند، فراهم میکند. این برنامه شامل موضوعاتی در ساخت نقشههای وب آنلاین و ایجاد برنامههای کاربردی نقشه ساختاری است. این صفحه شامل لینکهایی برای راهنمایی گام بهگام و بهترین منابع عملی برای نقشههای وب و نقشههای ساختاری است.
این تیم همچنین مجموعهای از فیلمهای کوتاه را ایجاد کرد تا بر روی وظایفی که دانشجویان ممکن است نیاز به تکمیل آن داشته باشند تمرکز کند.
این مقاله به دانشجویان نشان میدهد که نقشه ساختاری موفق چگونه به نظر میرسد و مربیانی را نشان میدهد که نوع کاری که دانشجویان میتوانند تولید کنند را نشان میدهد. نقشههای ساختاری که قبلاً درباره آنها بحث شد، در گالری و همراه با کارهای عالی دیگر نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.
طرح این تیم ادامه دارد و به گسترش hub site و رسیدن به دورههای دیگر در رشتههای دیگر ادامه میدهد. با انتشار نقشههای ساختاری ArcGIS، این تیم اصول خود را تطبیق داده و فرصتهای جدید برای کار دانشجویان را بررسی میکند. نقشههای ساختاری یک پلت فرم عالی برای مربیان است تا به هر دو دیدگاه دیجیتالی پویا و هم دیدگاههای فضایی تبدیل شود. با راهنمایی درست، نقشههای ساختاری دارای قدرت آشنا کردن دانشجویان به دنیای اندیشه فضایی و تغییر نحوه درک نقش آنها در مطالعات خود میباشند.
مشاهده متن کامل انگلیسی از اینجا
خلاصه فارسی از : جاوید جهانداری
کد مطلب : 99032401